Er zijn diverse studenten die naast hun studie een eigen bedrijfje runnen. Of net afgestudeerden die een eigen onderneming starten, in plaats van een baan in loondienst te zoeken. Vaak worden deze kleinere zaakjes vanaf huis gerund. Behoor jij ook tot deze groep? Om voor een professionele uitstraling te zorgen, geven wij je graag aan aantal tips wat betreft thuiswerken!
Creëer een fijne werkplek
Als je vanaf thuis werkt is het natuurlijk erg verleidelijk om op de bank neer te ploffen om “te werken”, vaak liggen er ook door het hele huis papieren van je bedrijf. Dit kan nog wel eens zorgen voor wat chaos. Om je goed te kunnen concentreren als je aan het werk gaat én om ’s avonds juist te kunnen relaxen, helpt het om een specifieke werkplek in te richten. Dit hoeft niet gelijk een heel kantoor te zijn, een bureau in een hoekje, met een archiefkast voor papierwerk kan al voldoende zijn. Een aangewezen werkruimte geeft rust; om te werken en om met klanten te communiceren.
Ontwerp je eigen huisstijl
Het gevolg van thuiswerken kan zijn dat je bijna nooit face-to-face contact hebt met klanten. De enige indruk die zij van jou krijgen is de manier waarop jij met je klanten communiceert. Om professioneel op je klanten over te komen kun je een huisstijl creëren. Zorg ervoor dat deze huisstijl terugkomt in al je correspondentie. Voeg daarnaast een handtekening toe aan je e-mail en indien je gebruik maakt van briefpapier, zorg dan dat je logo daar ook op staat. Daarnaast staat een flyer met jouw bedrijfsinformatie daarop erg professioneel! Klinkt misschien ingewikkeld, maar het is erg gemakkelijk om gepersonaliseerd drukwerk in jouw huisstijl te laten maken, bijvoorbeeld bij een online printer.
Stel voor jezelf duidelijke werktijden in
Als je een eigen bedrijfje combineert met je studie, zijn er momenten dat je in de les zit en dus niet bereikbaar bent. Misschien wil je wel niet vijf dagen per week werken en houd je de vrijdag vrij. Stel daarom duidelijke werktijden in en communiceer deze ook met je klanten. Voor de dagen dat je niet bereikbaar bent, kun je een out-of-office-reply instellen. Op deze manier weten je klanten dat jouw reactie even op zich laat wachten. Daarnaast draagt een heldere communicatie bij aan een professionele uitstraling
Zorg voor professionele facturen
Het maken en versturen van facturen: het wordt door velen als een obstakel gezien. Echter, het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn! Waar je vooral op moet letten is dat je in ieder geval jouw bedrijfsgegevens en de gegevens van de klant op de factuur vermeldt. Daarnaast is het van belang dat je de betalingsgegevens inclusief de betalingstermijn op de factuur vermeldt. Geef de factuur een nummer en vermeld duidelijk voor welk project, of voor welke dienst je de factuur stuurt. Verder is het goed om niet alleen het totaalbedrag aan te geven, maar ook het uurtarief en de tijd die je aan de klant besteed hebt. Een goed overzicht en een professioneel ontwerp van de factuur helpt klanten om duidelijk t zien waarvoor ze betalen en stelt hen gerust dat hun geld goed besteed is. Vergeet natuurlijk niet je huisstijl terug te laten komen in de factuur!
Het hoeft dus helemaal niet zo lastig te zijn om een bedrijfje, dat vanaf huis gerund wordt een professionele uitstraling te geven. Maak vooral gebruik van deze tips, wie weet verhuist jouw bedrijfje dan binnen no-time naar een ‘echt’ kantoor!
Deel dit artikel
Blijf lekker hangen. Lees deze posts.
Schrijf je nu in bij StudentJob
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste studentenjobs? Schrijf je gratis in op StudentJob.
Inschrijven