STUDENTJOB BLOG

marketing-traineeships

Wil je als marketeer aan het werk? Dan is een (online) marketing traineeship misschien wel iets voor jou. Tijdens zo’n traineeship volg je een opleiding én ga je in de praktijk aan de slag. Zo leer je in een korte tijd de fijne kneepjes van het vak en word je klaargestoomd voor een carrière in de marketing. Wat je precies gaat doen tijdens een marketing traineeship? Je leest het hieronder.

Wat betekent marketing?

Voor we over marketing traineeships beginnen: wat is (online) marketing eigenlijk? Het is een verzamelnaam voor alle activiteiten die erop gericht zijn om de bekendheid van een dienst of product te vergroten, zodat er uiteindelijk meer van verkocht wordt. De behoefte van de consument staat centraal in de marketingwereld, waardoor vakgebieden als economie, psychologie en sociologie vaak worden ingezet.

Marketing kent verschillende vormen, waar je allemaal mee te maken krijgt tijdens een marketing traineeship. Denk aan online marketing, direct marketing, e-mailmarketing, social media marketing en natuurlijk ook mond-tot-mondreclame. Bovendien kunnen marketingactiviteiten gericht zijn op het werven van nieuwe klanten, maar ook op het behouden van bestaande klantrelaties. Weet je nog niet waar jouw specialiteit ligt? Tijdens een marketing traineeship ga je met (bijna) alle marketing specialisaties aan de slag, dus je komt er vanzelf achter.

Wat leer je tijdens een marketing traineeship?

Er bestaan verschillende marketing traineeships, dus wat je precies gaat leren staat nooit helemaal vast. Maar, een globaal overzicht kan natuurlijk geen kwaad. Zo leer je tijdens een marketing traineeship de basisfacetten van het vakgebied, zoals SEO, UX, Google Analytics, Google Ads, conversieoptimalisatie en eventueel het organiseren van relatie- en marketingevents. Deze kennis doe je op tijdens (interne) opleidingen en trainingen, waar je meestal een certificaat voor ontvangt.

Maar, duik je dan alleen de boeken in? Zeker niet. Tijdens een marketing traineeship ligt de nadruk vaak op praktijkervaring, dus je gaat aan de slag met een of meerdere marketingopdrachten. Denk aan het creëren van concepten, het doen van marktonderzoek en het werken aan campagnes, blogs en marketingacties. Deze opdrachten voer je uit binnen de organisatie zelf, of bij een van de aangesloten organisaties. Dit hangt af van waar je jouw marketing traineeship volgt.

Ben je alleen vakinhoudelijk bezig? Nope, tijdens marketing traineeships staat jouw persoonlijke ontwikkeling ook centraal. Je krijgt een coach of persoonlijk begeleider aangewezen, waar je gedurende het hele traineeship bij terecht kunt. Samen houden jullie jouw doelstellingen en ontwikkeling in de gaten. Bovendien krijgen trainees vrijwel altijd training in soft skills, zoals communiceren en organiseren, zodat je als een echte young professional aan het werk kunt.

Soorten marketing traineeships

Er bestaan verschillende soorten marketing traineeships. Zo zijn er ‘algemene’ marketing traineeships, maar ook traineeships die ingaan op een van de subonderdelen van marketing. Sinds de opkomst van het internet is online marketing booming, dus er zijn vooral veel online marketing traineeships te vinden. Bovendien zijn er ook veel digital marketing traineeships beschikbaar, waarbij gefocust wordt op alle kanalen met een digitale basis (dus niet alleen het internet). Nóg specifieker bestaan er ook SEO-traineeships en traineeships voor content marketing, waarbij je leert over organisch verkeer en het creëren van goede content. Een hoop keuze dus, waar ongetwijfeld een interessant traineeship voor jou tussen zit.

marketing-traineeship

Tip: check ook de blogs over data science traineeships eens, of over traineeships bij de gemeente of overheid. Heb je geen idee welke richting je op wilt? Lees dan de blogs over verschillende soorten traineeships en de populairste branches voor een traineeship.  Zoek je algemene informatie over traineeships? Check dan de blog ‘Wat is een traineeship?’.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.